Ο επίτροπος για την Περιφερειακή Πολιτική βλέπει σαφείς ενδείξεις επιτάχυνσης του προγράμματος
Συνέντευξη στην Ευγενια Τζωρτζη
Η Ελλάδα απέχει από τον στόχο για την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων και οι εκλογές δεν θα πρέπει να ανακόψουν τη δυναμική που έχει αναπτυχθεί για την υλοποίηση του ΕΣΠΑ. Αυτό επισημαίνει ο Επίτροπος για την Περιφερειακή Πολιτική κ. Γιοχάνες Χαν, αξιολογώντας την πορεία εκτέλεσης των 181 έργων προτεραιότητας που έχει αναλάβει να παρακολουθεί στενά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μετά και τη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη δημιουργία του Ταμείου υποστήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η Επιτροπή αποδεικνύει έμπρακτα ότι διαθέτει για την Ελλάδα όχι μόνο τα χρήματα, αλλά και τα εργαλεία και είναι πλέον στο χέρι μας η αξιοποίησή τους.
– Σύμφωνα με την πρώτη έκθεση προόδου για την πορεία εκτέλεσης των 181 έργων προτεραιότητας, ένα στα τρία, εμφανίζει υστέρηση σε σχέση με τους στόχους και τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί. Πόσο ανησυχητικό είναι αυτό;
– Είναι αλήθεια ότι η διαπίστωση των αδυναμιών βήμα προς βήμα ήταν και ο στόχος της στενής παρακολούθησης των 181 έργων που έχουμε αναλάβει. Η ιδέα άλλωστε της δημοσιοποίησης αυτής της λίστας που συμφωνήθηκε με την ελληνική κυβέρνηση, ήταν το να δημιουργήσει συνθήκες διαφάνειας, θέτοντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, προκειμένου οι τοπικές κοινωνίες να παρακολουθούν την εξέλιξή τους και να είναι σε θέση να ασκούν πολιτική πίεση για την επιτάχυνση της εκτέλεσής τους. Πρέπει να επισημάνω ότι το σύστημα αυτό έχει αποτελέσματα, αφού αυτά που εμφανίζονται να έχουν σοβαρά προβλήματα είναι μόλις τρία. Το πιο ενθαρρυντικό όμως στοιχείο σε σχέση με την πορεία αυτών των έργων είναι ότι, αυτή τη φορά, υπάρχουν περισσότερες πληρωμές από ό,τι δεσμεύσεις, καθώς τα στοιχεία που έχουμε δείχνουν ότι, οι πληρωμές έχουν αυξηθεί κατά 18%, ενώ οι δεσμεύσεις κατά 12%. Αυτό είναι μια σαφής ένδειξη της επιτάχυνσης της πορείας υλοποίησής τους, η οποία δεν πρέπει να ανακοπεί με αφορμή τις εκλογές. Οι εκλογές είναι σε κάθε περίπτωση απόφαση του ελληνικού λαού, πρέπει όμως να σημειώσω ότι είναι ανάγκη να μην αποτελέσουν τροχοπέδη στην υλοποίηση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων που έχουν αποφασιστεί και να μη λειτουργήσουν ως εμπόδιο στην επίσπευση των έργων και στην απορρόφηση των πόρων.
– Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, παρά το γεγονός ότι τα κονδύλια που διατίθενται μέσω του ΕΣΠΑ αριθμούν αρκετά δισ., πολύ λίγα από αυτά έχουν διοχετευθεί στην πραγματική οικονομία. Γιατί συμβαίνει αυτό;
– Είναι αλήθεια ότι τα ποσά που μέχρι σήμερα έχουμε εγκρίνει δεν έχουν διοχετευθεί στην πραγματική οικονομία, δηλαδή τις ίδιες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί πρόκειται για Ταμεία, που ουσιαστικά ξεκίνησαν το 2011 και αναμένεται να λειτουργήσουν πλήρως το 2012. Πέραν των χρηματοδοτικών εργαλείων που υπάρχουν ήδη στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε στην απελευθέρωση πρόσθετων πόρων ύψους 500 εκατ. ευρώ από τα Διαρθρωτικά Ταμεία, για τη σύσταση ενός νέου Ταμείου Εγγυήσεων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική απόφαση που θα επιτρέψει μέσα από τη μόχλευση που θα παρασχεθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τη χορήγηση δανείων ύψους 600 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2012 και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2015. Είναι προφανές ότι είμαστε πλέον σε θέση να παρέχουμε όλα τα εργαλεία, είτε με τη μορφή εγγυήσεων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα είτε με τη μορφή δανείων, προκειμένου αυτά τα χρήματα να διοχετευθούν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είτε για επενδύσεις είτε για κεφάλαια κίνησης. Πρόκειται για ένα ευρύ φάσμα προϊόντων που αρχίζουν σταδιακά να διατίθενται στην αγορά και αναμένεται να ενισχύσουν την ανάπτυξη.
– Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ενεργοποίηση του δεύτερου Ταμείου για τη χρηματοδότηση των αυτοκινητοδρόμων και των έργων υποδομής και κατά πόσο είναι εξασφαλισμένα τα κεφάλαια γι’ αυτό το Ταμείο;
– Η χρηματοδότηση του νέου Ταμείου Επιμερισμού του Κινδύνου μπορεί να προέλθει από τα αδιάθετα κονδύλια του ΕΣΠΑ, στον βαθμό που ο ίδιος ο Κανονισμός που ψηφίζεται εντός του Απριλίου από το Ευρωκοινοβούλιο, ορίζει ως ανώτατο ποσοστό αποδέσμευσης το 10% των κονδυλίων του Προγράμματος. Πρόκειται για μια ρύθμιση που θα ισχύσει για όλα τα κράτη-μέλη που εφαρμόζουν προγράμματα δημοσιονομικής πειθαρχίας. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, η δυνατότητα που θα δώσει η τροποποίηση του Κανονισμού, μας παραπέμπει στην αποδέσμευση ποσού 1,5 δισ. ευρώ, το οποίο μπορεί να αντληθεί από τα κονδύλια που δεν έχουν δεσμευθεί ακόμη στο πλαίσιο του Προγράμματος. Σύμφωνα με την εικόνα που έχουμε, μέχρι στιγμής οι δεσμεύσεις του ΕΣΠΑ φθάνουν το 79% του Προγράμματος, οπότε υπάρχει πράγματι ένα ποσοστό, που μπορεί οριστικά να απελευθερωθεί για τη χρηματοδότηση του νέου Ταμείου.
– Η αποδέσμευση αυτών των πόρων σημαίνει ότι θα πρέπει να αφαιρεθούν από άλλα έργα του ΕΣΠΑ. Εχει γίνει αυτή η επιλογή και κατά πόσο συνδέεται με την αναθεώρηση του Προγράμματος, που θα πρέπει θεωρητικά να κλείσει έως το τέλος Μαρτίου;
– Η επιλογή για το από που ακριβώς θα αφαιρεθεί αυτό το ποσό είναι ουσιαστικά μια πολιτική επιλογή, που θα πρέπει να πάρει έγκαιρα η κυβέρνηση, στον βαθμό που οι συζητήσεις για τη δημιουργία του Ταμείου έχουν ξεκινήσει από τον προηγούμενο χρόνο. Μπορεί η ενεργοποίηση του νέου Κανονισμού να απαιτεί χρόνο, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα πρέπει πρώτα να περιμένουμε την ολοκλήρωση της διαδικασίας και μετά να ενεργήσουμε. Σε ό,τι αφορά την αναθεώρηση περιμένουμε τις προτάσεις της ελληνικής πλευράς.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_100010_24/03/2012_476881
Συνέντευξη στην Ευγενια Τζωρτζη
Η Ελλάδα απέχει από τον στόχο για την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων και οι εκλογές δεν θα πρέπει να ανακόψουν τη δυναμική που έχει αναπτυχθεί για την υλοποίηση του ΕΣΠΑ. Αυτό επισημαίνει ο Επίτροπος για την Περιφερειακή Πολιτική κ. Γιοχάνες Χαν, αξιολογώντας την πορεία εκτέλεσης των 181 έργων προτεραιότητας που έχει αναλάβει να παρακολουθεί στενά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μετά και τη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη δημιουργία του Ταμείου υποστήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η Επιτροπή αποδεικνύει έμπρακτα ότι διαθέτει για την Ελλάδα όχι μόνο τα χρήματα, αλλά και τα εργαλεία και είναι πλέον στο χέρι μας η αξιοποίησή τους.
– Σύμφωνα με την πρώτη έκθεση προόδου για την πορεία εκτέλεσης των 181 έργων προτεραιότητας, ένα στα τρία, εμφανίζει υστέρηση σε σχέση με τους στόχους και τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί. Πόσο ανησυχητικό είναι αυτό;
– Είναι αλήθεια ότι η διαπίστωση των αδυναμιών βήμα προς βήμα ήταν και ο στόχος της στενής παρακολούθησης των 181 έργων που έχουμε αναλάβει. Η ιδέα άλλωστε της δημοσιοποίησης αυτής της λίστας που συμφωνήθηκε με την ελληνική κυβέρνηση, ήταν το να δημιουργήσει συνθήκες διαφάνειας, θέτοντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, προκειμένου οι τοπικές κοινωνίες να παρακολουθούν την εξέλιξή τους και να είναι σε θέση να ασκούν πολιτική πίεση για την επιτάχυνση της εκτέλεσής τους. Πρέπει να επισημάνω ότι το σύστημα αυτό έχει αποτελέσματα, αφού αυτά που εμφανίζονται να έχουν σοβαρά προβλήματα είναι μόλις τρία. Το πιο ενθαρρυντικό όμως στοιχείο σε σχέση με την πορεία αυτών των έργων είναι ότι, αυτή τη φορά, υπάρχουν περισσότερες πληρωμές από ό,τι δεσμεύσεις, καθώς τα στοιχεία που έχουμε δείχνουν ότι, οι πληρωμές έχουν αυξηθεί κατά 18%, ενώ οι δεσμεύσεις κατά 12%. Αυτό είναι μια σαφής ένδειξη της επιτάχυνσης της πορείας υλοποίησής τους, η οποία δεν πρέπει να ανακοπεί με αφορμή τις εκλογές. Οι εκλογές είναι σε κάθε περίπτωση απόφαση του ελληνικού λαού, πρέπει όμως να σημειώσω ότι είναι ανάγκη να μην αποτελέσουν τροχοπέδη στην υλοποίηση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων που έχουν αποφασιστεί και να μη λειτουργήσουν ως εμπόδιο στην επίσπευση των έργων και στην απορρόφηση των πόρων.
– Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, παρά το γεγονός ότι τα κονδύλια που διατίθενται μέσω του ΕΣΠΑ αριθμούν αρκετά δισ., πολύ λίγα από αυτά έχουν διοχετευθεί στην πραγματική οικονομία. Γιατί συμβαίνει αυτό;
– Είναι αλήθεια ότι τα ποσά που μέχρι σήμερα έχουμε εγκρίνει δεν έχουν διοχετευθεί στην πραγματική οικονομία, δηλαδή τις ίδιες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αλλά αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί πρόκειται για Ταμεία, που ουσιαστικά ξεκίνησαν το 2011 και αναμένεται να λειτουργήσουν πλήρως το 2012. Πέραν των χρηματοδοτικών εργαλείων που υπάρχουν ήδη στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε στην απελευθέρωση πρόσθετων πόρων ύψους 500 εκατ. ευρώ από τα Διαρθρωτικά Ταμεία, για τη σύσταση ενός νέου Ταμείου Εγγυήσεων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική απόφαση που θα επιτρέψει μέσα από τη μόχλευση που θα παρασχεθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τη χορήγηση δανείων ύψους 600 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2012 και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2015. Είναι προφανές ότι είμαστε πλέον σε θέση να παρέχουμε όλα τα εργαλεία, είτε με τη μορφή εγγυήσεων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα είτε με τη μορφή δανείων, προκειμένου αυτά τα χρήματα να διοχετευθούν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είτε για επενδύσεις είτε για κεφάλαια κίνησης. Πρόκειται για ένα ευρύ φάσμα προϊόντων που αρχίζουν σταδιακά να διατίθενται στην αγορά και αναμένεται να ενισχύσουν την ανάπτυξη.
– Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ενεργοποίηση του δεύτερου Ταμείου για τη χρηματοδότηση των αυτοκινητοδρόμων και των έργων υποδομής και κατά πόσο είναι εξασφαλισμένα τα κεφάλαια γι’ αυτό το Ταμείο;
– Η χρηματοδότηση του νέου Ταμείου Επιμερισμού του Κινδύνου μπορεί να προέλθει από τα αδιάθετα κονδύλια του ΕΣΠΑ, στον βαθμό που ο ίδιος ο Κανονισμός που ψηφίζεται εντός του Απριλίου από το Ευρωκοινοβούλιο, ορίζει ως ανώτατο ποσοστό αποδέσμευσης το 10% των κονδυλίων του Προγράμματος. Πρόκειται για μια ρύθμιση που θα ισχύσει για όλα τα κράτη-μέλη που εφαρμόζουν προγράμματα δημοσιονομικής πειθαρχίας. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, η δυνατότητα που θα δώσει η τροποποίηση του Κανονισμού, μας παραπέμπει στην αποδέσμευση ποσού 1,5 δισ. ευρώ, το οποίο μπορεί να αντληθεί από τα κονδύλια που δεν έχουν δεσμευθεί ακόμη στο πλαίσιο του Προγράμματος. Σύμφωνα με την εικόνα που έχουμε, μέχρι στιγμής οι δεσμεύσεις του ΕΣΠΑ φθάνουν το 79% του Προγράμματος, οπότε υπάρχει πράγματι ένα ποσοστό, που μπορεί οριστικά να απελευθερωθεί για τη χρηματοδότηση του νέου Ταμείου.
– Η αποδέσμευση αυτών των πόρων σημαίνει ότι θα πρέπει να αφαιρεθούν από άλλα έργα του ΕΣΠΑ. Εχει γίνει αυτή η επιλογή και κατά πόσο συνδέεται με την αναθεώρηση του Προγράμματος, που θα πρέπει θεωρητικά να κλείσει έως το τέλος Μαρτίου;
– Η επιλογή για το από που ακριβώς θα αφαιρεθεί αυτό το ποσό είναι ουσιαστικά μια πολιτική επιλογή, που θα πρέπει να πάρει έγκαιρα η κυβέρνηση, στον βαθμό που οι συζητήσεις για τη δημιουργία του Ταμείου έχουν ξεκινήσει από τον προηγούμενο χρόνο. Μπορεί η ενεργοποίηση του νέου Κανονισμού να απαιτεί χρόνο, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα πρέπει πρώτα να περιμένουμε την ολοκλήρωση της διαδικασίας και μετά να ενεργήσουμε. Σε ό,τι αφορά την αναθεώρηση περιμένουμε τις προτάσεις της ελληνικής πλευράς.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_100010_24/03/2012_476881